Jak ugotować bob?

Znany od tysiącleci bób podbija polskie targi na początku lata. Wtedy mamy dostęp do świeżych, młodych nasion, które możemy spożywać garściami na surowo. Jeśli poza sezonem przyjdzie nam ochota na ten przysmak możemy sięgnąć po starsze nasiona wymagające gotowania lub mrożone, najczęściej dobrej jakości, młode, które również należy ugotować. Pytanie zatem jak ugotowac bob?

Jak ugotować bób?

Świeży bób nie wymaga gotowania, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby to zrobić. Jeśli chcemy ugotować bób należy go dokładnie opłukać, a następnie wrzucić na wrzącą wodę z dodatkiem cukru i kopru. Czas gotowania bobu wynosi ok 15 minut, jednak jest zależny od stopnia dojrzałości. Aby nie stwardniał solimy wodę dopiero pod koniec gotowania. Ważne jest, żeby go nie przegotować, ponieważ bardzo ciężko oddziela się wtedy skórkę. Istnieje także możliwość gotowania bobu na parze i zajmuje to około 45 minut. Jeśli masz problem ze wzdęciami po warzywach strączkowych, możesz namoczyć nasiona w wodzie na godzinę przed gotowaniem i ugotować w świeżej wodzie.

Jak podawać bób?

Gotowany bób można podawać jako dodatek skrobiowy zamiast kaszy czy ziemniaków lub jako samodzielne danie warzywne z odrobiną masła. Jest też świetnym dodatkiem do ryżu z warzywami. Szybką potrawą jednogarnkową z ryżem i bobem może być np. nasi goreng, czyli smażony ryż z warzywami. Z gotowanego bobu możemy też zrobić pastę. Wówczas po gotowaniu nasiona blendujemy lub dusimy widelcem na gładką masę i dodajemy trochę soli i soku z cytryny.
Alternatywą do gotowanego bobu jest świeży, który spożywamy samodzielnie lub jako dodatek do sałatek.

Bób – obierać czy nie?

Zasadniczo bób nie wymaga obierania – jego skórka jest jadalna i zawiera sporo wartościowych składników. Niemniej jednak nie wszyscy lubią jeść bób ze skórką. Szefowie kuchni często korzystają z bobu łuskanego ze względu na aspekt wizualny. Soczysto-zielone ziarno młodego bobu jest atrakcyjniejsze niż jego blado-zielona łuska. Jeśli zatem nie lubisz kosztować bobu ze skórką lub chcesz z niej zrobić z niego purée to obierz nasiona zaraz po gotowaniu. Jeśli natomiast skórka tobie nie przeszkadza, nie musisz tego robić.

Dlaczego warto spożywać bób?

Nasiona bobu zawierają wiele wartościowych składników odżywczych. Należą do nich między innymi: białko w ilości ok. 8%, węglowodany – ok. 18%, błonnik ok. 4,5%. Poza tym jest źródłem witamin takich jak: C, B6, A, K, ryboflawina, niacyna, kwas foliowy, kwas pantotenowy oraz składników mineralnych: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk.

Wartość energetyczna bobu.

110 kcal na 100 g produktu to nie mało, jednak jeśli uwzględnimy niską zawartość tłuszczu i uczucie sytości towarzyszące spożytemu posiłkowi, otrzymujemy dobrze przyswajalny produkt energetyczno-białkowy. Dlatego mimo wysokiej kaloryczności dietetycy zalecają spożywanie tego warzywa w świeżej postaci. Warto wiedzieć, że ugotowany bób zyskuje wysoki indeks glikemiczny, dlatego nie jest zalecany dla diabetyków. Z kolei IG świeżych, niegotowanych nasion jest o połowę niższy.

——————————————————————————————

KOMENTARZ: Słowa kluczowe zawierają literówki. Jeśli nie było to celowe, proszę o poprawę ostatniego zdania w pierwszym akapicie na: jak ugotować bób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *