Wokół sprawozdania

Jak sie pisze sprawozdanie? Jakie są cechy charakterystyczne tego typu tekstów?To pytania, na które odpowiedzi zawsze poszukuje jakaś grupa osób. Najczęściej są to chyba uczniowie, którzy muszą po prostu napisać tego typu tekst, a nie bardzo wiedzą, jak się do tego zabrać. Na lekcji wprawdzie było o tym, ale zdarza się, że uczniowie coś przeoczą. Rozwińmy zatem ten temat, żeby czytelnik dowiedział się przede wszystkim, jak sie pisze sprawozdanie i jakie są jego rodzaje. Zatem do rzeczy. Otóż, najprościej mówiąc, sprawozdanie to wierne odzwierciedlenie rzeczywistości w jej faktycznym przebiegu chronologicznym. Znawcy przedmiotu rozróżniają zasadniczo trzy typy sprawozdań: reportażowy, recenzji oraz protokołu. Sprawozdanie reportażowe jest wiernym relacjonowaniem zdarzeń, np. odtwarza przebieg wycieczki, informuje o spostrzeżeniach i obserwacjach. Autor pisze z pozycji uczestnika i świadka. Sprawozdanie typu recenzja natomiast ma na celu przekazanie informacji na temat filmu, przedstawienia teatralnego czy dzieła literackiego. Musi zatem zawierać dane dotyczące autora, tytułu, gatunku literackiego, problematyki, treści, stylu, kompozycji. Recenzja musi zawierać ocenę. I jeszcze na koniec tego zestawienia słów kilka o sprawozdaniu typu protokół. To tekst, który ściśle odnotowuje cudze myśli, jak również dokładnie oddaje np. przebieg zebrania. Dobrze jest dowiedzieć się, jak sie pisze sprawozdanie, ponieważ do bardzo pomaga przy tworzeniu recenzji oraz reportażu. Jeśli poznamy dokładnie zasady tworzenia sprawozdania to w zasadzie nie powinno być żadnych problemów ze stworzeniem takiego tekstu. Nawet jeśli pierwsze próby nie będą jakoś specjalnie udane to nie można się zniechęcać, bo „nie od razu Kraków zbudowano”. Poza tym trzeba jeszcze pamiętać o tym, że nie każdy jest humanistą i tym samym niekoniecznie dobrze będzie sobie radził z wszelkimi pracami pisemnymi. Ale z drugiej strony patrząc, w szkole nikt nie zwolni ucznia z pisania prac, bo przecież tak nie można . Poza tym, prędzej czy później rzeczony uczeń będzie musiał napisać jakąś dłuższą pracę na egzaminie kończącym kolejny etap edukacji. Nikt się wówczas nie będzie pytał, czy piszący potrafi stworzyć charakterystykę, sprawozdanie czy rozprawkę. Nawiasem mówiąc, te wymienione powyżej formy wypowiedzi nie są znów jakieś bardzo trudne. W końcu nikt od ucznia, nawet na maturze, nie żąda napisania eseju naukowego.
Często jest tak, że ludzie nawet nie spróbują podejść do jakiegoś zadania i od razu mówią, że tego nie są w stanie wykonać. Taka postawa jest nawet wygodna, bo skoro czegoś nie umiemy to zawsze znajdzie się ktoś, kto zrobi to z nas. Tę szkolną praktykę ludzie chętnie przenoszą do swojego dorosłego życia, niestety. Taka postawa jest jak najbardziej godna potępienia, ponieważ to niemoralne, by samemu unikać pracy, a jednocześnie zrzucać ją na innych. Warto więc mieć to na względzie, żeby nie dać się wykorzystać. W końcu jeśli ktoś czegoś nie umie, niech po prostu się tego nauczy. Nic bowiem nie stoi temu na przeszkodzie. A człowiek uczy się podobno przez całe życie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *