Wymieniamy olej w skrzyni biegów

Ważną sprawą jest wyjaśnienie, dlaczego powinniśmy wymieniać olej w skrzyni biegów. Olej przekładniowy ma kilka zadań do wykonania:
– musi zredukować tarcie, jakie powstaje podczas pracy skrzyni biegów
– schładzanie skrzyni
– chroni przed korozja
– chroni przed wpływem uderzeń kół zębatych.
Jeżeli nie będziemy wymieniać oleju regularnie to po pewnym czasie poziom ochrony spadnie i dojdzie do usterki.
Zanim zabierzemy się za wymianę oleju w przekładni musimy zapytać siebie jaki olej do skrzyni biegów należy wybrać do naszego samochodu? Przede wszystkim musimy zwrócić pewna uwagę na dwa podstawowe elementy. Po pierwsze jaką mamy skrzynię biegów oraz jaką marka pojazdu dysponujemy. Przy wyborze i zakupie oleju powinniśmy posiłkować się parametrami oleju jakie są zamieszczone w książce serwisowej naszego samochodu. Najlepszym wyborem oleju jest taki, który został wyprodukowany przez producenta samochodu, wtedy mamy największą pewność, że olej ma idealne parametry.
Zajmijmy się głównym podziałem. który jest najważniejszy przy wyborze oleju. A mianowicie jaki posiadamy rodzaj skrzyni biegów.
Pierwszym rodzajem jest skrzynia manualna. W tym rodzaju skrzyni stosowane są oleje o różnych lepkościach i klasach jakości.
Oleje do tego typu skrzyni biegów najczęściej oznaczane są symbolami i cyframi, które oznaczają stopień lepkości.
Lepkość oleju oznaczana jest klasą SAE np. SAE 75W-90. Zimowa lepkość ma rozpiętość od 70W do 85W. Zaś w okresie letnim rozpiętość wynosi od 85W do 140W.
Klasa jakości oleju do skrzyni biegów oznaczana jest poprzez API jako GL4 lub GL5. Należy zapamiętać, że do samochodów kilkunastoletnich wymagany jest zazwyczaj olej GL4.
Olej do przekładni manualnej wyróżniamy dwa rodzaje różniące się składem.
– Olej mineralny – jest olejem ekologicznym, którego głównymi składnikami są składniki naturalne. Te właśnie składniki gwarantują przyzwoite właściwości smarne, a także odporność na utlenianie i powstanie rdzy. Długość ich stosowania od wymiany do wymiany pozostawia do wiele do życzenia ze względu na żywotność i dostosowanie się do zmiennych warunków pogodowych.
– olej syntetyczny – jest to produkt dodatkowo wzmocniony, dlatego należy do kategorii GL5. Podczas ich produkowania, stosowane są nowoczesne technologie, co przekłada się na usprawnienie ochrony podzespołów skrzyni biegów. Największą ich zaletą jest pełna odporność na zmiany temperatury.
Drugi rodzaj to automatyczna skrzynia biegów.
Zanim wymienimy olej musimy pamiętać, żeby zwrócić uwagę na to jaka mamy zamontowaną skrzynię biegów. Wyróżniamy dwie:
– hydrokinetyczne skrzynie automatyczne – jest to najczęściej montowany mechanizm w samochodach. Bardzo często do tego typu skrzyń stosuje się oleje typu ATF,a które wyróżniają się pracą w zmiennych temperaturach, redukcją temperatury pracy nawet o 15 stopni Celsjusza oraz uodparnianiem mechanizmów skrzyni na ścieranie.
– dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne – budowa jest znacznie bardziej zaawansowana, dlatego wymagana jest konieczność stosowania oleju, który zachowuje swoje właściwości ochronne w niskich temperaturach, a także charakteryzuje się właściwościami wypełniającymi jak najmniejsze szczeliny w skrzyni biegów.
Trzeba pamiętać, że wymieniać olej przekładniowy należy. Mimo, że producent nie zaleca. W skrzyni manualnej należy wymieniać co 100 tyś km, ponieważ nie jest mocno awaryjna. Jeżeli chodzi o automatyczną skrzynie należy wymieniać co 60 tyś km, ze względy na to że ze skrzyni automatycznej nie jesteśmy wstanie wymienić całego oleju.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here