Nauka pisania to dla przedszkolaka naprawdę spory stres. Wymaga się od niego perfekcji i umiejętności szybkiego uczenia się, bo literki muszą być proste i znajdować się w wyznaczonych kratkach. Wszelkie odstępstwa od normy to błąd i powód do krytyki. Jeżeli literki będą brzydkie, to należy je zmazać i trzeba zacząć od nowa. Maluchy nie rozumieją, dlaczego rodzice stali się nagle tacy wymagający i nerwowi. Jednak opiekunowie dziecka mają na uwadze przede wszystkim jego dobro. Wiedzą, że muszą być stanowczy i nieustępliwi, bo inaczej ich pociecha nigdy nie opanuje trudnej sztuki kaligrafii. Nauka pisania jest taka skomplikowana, ponieważ przedszkolaki nie mają jeszcze wyrobionego charakteru pisma. Ich ręka musi nabrać wprawy i odpowiednio się wyćwiczyć. Nie ma niestety innej metody niż ćwiczenia praktyczne. To one powtarzane tysiąc razy prowadzą do tego, że sześciolatek zdobywa umiejętność pisania i czytania.
Gdy już pozna wszystkie literki i cyferki, wtedy może zabrać się za inne rzeczy takie jak dodawanie czy odejmowanie. Pomóc mogą mu w tym liczydła lub kolorowe patyczki. Dzięki nim będzie mógł szybciej podać prawidłowy wynik. Dodawanie lub odejmowanie czegoś, co widzi się na własne oczy, jest o wiele prostsze niż liczenie w pamięci. W kolejnych etapach nauki malucha pojawi się tabliczka mnożenia, czy pisanie dyktand. Choć wydają się one koszmarem dla wielu dzieci, nie można z nich zrezygnować. Dzięki nim uczeń poznaje nowe słowa i nie popełnia błędów ortograficznych. Umiejętność bezbłędnego pisania przydaje się na przykład podczas tworzenia wypracowań i innych wypowiedzi pisemnych. Jednak taka forma sprawdzania wiedzy ucznia pojawia się dopiero w piątej klasie podstawowej. W pierwszych latach nauki kładzie się nacisk głównie na doskonalenie nauki czytania, pisania i liczenia.
Dorośli także muszą czasami uczyć się pisać. Różnica polega na tym, że oni nie ćwiczą odręcznej kaligrafii, a doskonalą umiejętność pisania na komputerze. Dla uczniów podstawówki to pestka, dla dorosłych kłopot. Zwłaszcza ludzie po sześćdziesiątce uważają, że komputer nie jest dla nich, a pisanie na klawiaturze jest skomplikowane. Dzieje się tak, ponieważ w czasach ich młodości uczono jedynie odręcznego pisma lub obsługi maszyny do pisania. Ona w niczym nie przypominała współczesnych komputerów. Seniorzy, chcąc nadążyć za zmianami, muszą zapisywać się na specjalnie dla nich przeznaczone kursy komputerowe.
Wykładowcy tam pracujący, wiedzą o tym, że starsi ludzie potrzebują znacznie więcej czasu, by opanować obsługę komputera. Najpierw pokazuje się im, jak go uruchomić, gdzie należy kliknąć, by włączyć Internet lub jak go wyłączyć. Następnym etapem szkolenia jest nauka pisania na klawiaturze, a ukoronowaniem nauki jest praca w Wordzie. Dzięki temu programowi seniorzy dowiadują się, jak wyjustować tekst, jak go pogrubić lub skopiować tak, by nie przepadł. Dzięki tym szkoleniom osoby starsze umieją wysłać maila, potrafią rozmawiać przez komunikator internetowy i przestają obawiać się nowych technologii.